2011. február 23., szerda

Nyílt nap

Marci iskolájában minden évben van egy nyílt nap, amikor a szülők bemehetnek az órákra, megnézhetik, milyen is az, hogy viselkedik a csemetéjük. Emlékszem, tavaly rossz érzésekkel jöttem el: nagyon kirakatinak éreztem azt az egy órát mind a gyerekek, de főleg a tanító néni részéről. Valahogy akkor úgy éreztem, egy igazi óra, amikor nem nézik, nem ilyen. És emellett sem voltam elégedett, de ebben ott lehetett az is, hogy ők sem voltak elégedettek a gyerekemmel, eleve kritikusan szemléltem az iskolát és Judit nénit. Most meg nyitottabban mentem oda, biztosan azért is, mert Marcival valamivel kevesebb a probléma :) Mindenesetre most egy reálisabb órát láttam, látszott az is, hogy már nem kis elsősök, hanem komoly rutinnal rendelkező másodikasok :) Olvasás óra volt, először is közösen elmondták Petőfi Sándor: Füstbe ment terv című versét, aztán ketten önállóan, jegyre is. Marci erre már korábban kapott ötöst :) Utána volt csillagolvasás, ami azt jelenti, hogy egy kislány volt a csillagolvasó, ő olvasott minden második mondatot a tegnapi olvasmányból, a többire pedig minden mondata után kiválasztott egy-egy gyereket. Így mindenki sorra került, a kislánynak pedig egy ötöst ért az olvasása. Jó volt látni a sok lelkes, jelentkező gyereket, ők még részt akarnak venni, szerepelni akarnak, megmutatni, amit tudnak, ezt meg kellene tartani.
Csillagolvasás után Hanti Márton olvasta fel az új olvasmányt, mert ő olvas a legszebben :) Tudom, elfogult vagyok, de ez most tényleg igaz, határozott különbség volt a korábban ötösre olvasó osztálytársak és Marci között, a többiek majdhogynem szótagolva olvasnak. Látszik Marcin, hogy ő itthon is, magától is, szórakozásból is olvas. Aztán beszélgettek róla a munkafüzet alapján, kérdésekre válaszoltak. Nem irigylem Judit nénit, olyanok ezek a 8-9 évesek, mint egy zsák bolha :) Persze én, bár nem vagyok pedagógus, láttam néhány kihasználatlan helyzetet: a gyerekek ugyan bekiabálnak, ami nem helyes, de néha olyan jó kérdéseket vetnek fel, amit tovább lehetne gondolni. Vagy például diktálták a munkafüzetbe beírandó helyes válaszokat, és Judit néni írta a táblára. Én biztos, hogy felváltva küldtem volna ki a gyerekeket táblára írni, az is mozgás és érdekesség. Erről jut eszembe, szerintetek mennyire nagy probléma, hogy a tanító néni hosszú í-vel írja a táblára a vigasztalni szót? Nem mertem szólni, de megnéztem a fejem felett lévő polcon látott helyesírási szótárban, amit Judit néni észrevett, megkérdezte, rosszul írt-e valamit, és akkor mondtam. Kis vita alakult ki a szülők között :) Mondtam neki, hogy elnézést, de én ebben mániákus vagyok... de közben azt gondolom, kinek kellene jobban tudni helyesen írni, mint egy alsós tanítónőnek, aki a gyerekeinket tanítja helyesen írni? 
Mindenesetre most jó érzésekkel jöttem haza, és Marcival is elégedett vagyok. Láttam, hogy ugyanolyan kis zsizsik, mint itthon, de nem volt elviselhetetlen vagy kordában tarthatatlan, és biztos, hogy ez amiatt is van, hogy nagyon gyorsan megcsinálja a feladatokat. Amikben viszont nagyon ügyes :) Láttam az iskola és a tanító néni hiányosságait is, de azt is, hogy ezek a gyerekek szeretnek ide járni, lelkesek, szeretnek tanulni, és azt gondolom, jelenleg nekünk ez a hely a megfelelő. Járhatna Marci Fehérvárra is másik iskolába, ahol talán jobb felszerelések és szebb udvar lenne... és akkor nem jöhetne haza fél tizenkettőkor ebédelni, pihenni és mozogni.

6 megjegyzés:

  1. A tanító néni is tévedhet. :) Mi is ezt kérdeztük egyszer a fősulin, hogy mi van akkor, ha a tanító téved és a gyerek veszi észre? Simán meg kell mondani, hogy igen, a tanító is ember, ő is tévedhet, a gyereket meg megdicsérni, hogy ügyesen észrevette.
    A másik, hogy miért nem a gyerek megy ki a táblához felírni a megoldást? A válasz tök egyszerű: a gyerek másodikasként előbb tanuljon meg a füzetben szépen írni, a táblára ráér. Mi se írtunk szerintem még felsőben sem a táblára. Valamint sokkal lassabban ír a gyerek a táblára, mint a felnőtt, rengeteg idő pocsékba megy.
    Lehet másfajta mozgásos feladatot betenni bármilyen órára. :)
    Uff. :)

    VálaszTörlés
  2. Hát lehetne, de ha nem tesz, és 45 percig ülnie kell a nyolcévesnek? Én csak így laikusként gondolkodtam...A hibát sem vette volna észre senki, ha én nem vagyok ott, és még én se mondtam volna, ha nem kérdeznek rá... Persze, ember, de én erre igenis háklis vagyok, tudjon helyesen írni, az ő munkakörében az egyik legfontosabb. Mármint a munkakörök közül. Az idő meg... hát itt a gyerek lenne a fontos, nem az idő. Nem megy pocsékba az az idő, amit a gyerek feladattal tölt és mozgással. Az megy pocsékba, ami alatt hülye munkafüzeteket kell ülve megoldania. Szerintem.

    VálaszTörlés
  3. Örülök a jó élményeknek! Marci már tavasszal úgy olvasott, mint egy 4. osztályos, nem meglepő, hogy ő olvas a legszebben az osztályban!
    A táblára írás remek dolog! Nem akarok vitatkozni Ágival, de én tanulásban akadályozott alsós gyerekeknek is kiadtam ezt a lehetőséget már, amikor matematika példákat oldattam meg velük,és aki kész volt, s rám nézett, mehetett a táblára írni az eredményt! (Persze a betűvetés komplikáltabb,de értelmes gyerekeknek 2. osztályban nem akadály.) Nagyon nagy élvezet és motiváció a gyereknek. Pont azért, mert a tábla olyan "szent", azt a tanárok használják, hát egy kisgyerek igazán jól motiválható és jutalmazható egy ilyen aprósággal. Az idő pedig egyáltalán nem megy rá. Minden csak ötlet, praktika és megoldás kérdése :) Remélem nem bántottam meg senkit :)

    VálaszTörlés
  4. Igen, ebben igazad van Nővérkém, csak sajnos a tanítónak is meg van kötve a keze idő-ügyben. :( Ha kimarad 1-1 óra, vagy ha azért, mert ő plusz feladatokat tesz be, nem tudja végigvinni az adott anyagot az órán, nincs lehetősége, hogy máskor bepótolja, mert iszonyatosan elcsúszik.
    Erre mondom, hogy igenis minden órába bele lehet építeni mozgásos feladatokat, mert NEM KELL a gyereknek (és nem is szabadna hagyni), 45 percet végigülnie! :)

    VálaszTörlés
  5. Nadehát azért, mert a gyerekek felváltva írnak EGY szót a táblára, csak nem maradna ki egy óra...
    Egyébként nagyon gáz ez a feleslegesen felduzzasztott tananyag és rohanás, és akkor szerintem nálunk még jó a helyzet az alapján, amit más iskolákból hallok.

    VálaszTörlés
  6. Pontosan, szerintem is gáz, de ez ellen mi nem tehetünk semmit, az egész oktatást kéne megreformálni, ezt mondtuk már a főiskolán is.

    VálaszTörlés